Corporate social responsibility je konceptem, který se jeví na první pohled jako sci-fi. Krkolomné trojsloví bez jasného obsahu. Opak je pravdou, tři písmena CSR, tedy v češtině tzv. společenská odpovědnost firem, je truhlicí plnou pokladů. Oč se jedná?

CSR je koncept, který používají pro označování své firemní kultury, svého firemního působení ty společnosti, které dbají o dobrý vliv na prostředí, v němž působí, na lidi, kteří jsou jejich zaměstnanci, či na komunitu, v níž se firma pohybuje. A jedním z rovin těchto vztahů je „poměr" firma- zaměstnanci. Jak taková společensky odpovědná firma ve vztahu k zaměstnancům vypadá?

Paleta společensky odpovědného chování vůči firemnímu týmu je nesmírně pestrá: od kladení důrazu na kvalitní pracovní prostředí, přes vytváření systému školení a vzdělávání zaměstnanců, přes zajištění firemní školky pro děti zaměstnanců či benefity pro prohloubení zdraví. Jedním z kroků, který je často medializován a často vyzdvihován je zavedení flexibilní pracovní doby.

Nejprve se podívejme na to, co firmě a lidem tato nová forma zaměstnávání, která je často označována líbivým heslem „svoboda v práci" přináší. (Možná Vás zarazí, že píši „co firmě"- ale tato oboustranná výhodnost je právě alfou a omegou společenské odpovědnosti: jednat dobře a benefitovat z této dobroty. CSR je win-win koncept.)

Firma, která umožňuje zaměstnávat své členy týmu v rámci flexibilních pracovních úvazků, vytváří jeden z nejvýše kladně hodnocených benefitů. Skrze ustanovení klouzavé pracovní doby, práce z domova (tzv. home office/ working) či práce na částečný úvazek, získává firma motivované a loajální zaměstnance. Proč k tomuto dochází? Proč má práce v rámci „volnějšího režimu" tuto svou podporu ze strany zaměstnanců? Jedná se zejména o možnost slaďovat pracovní a soukromý život. Jak potvrzuje ředitelka firemní komunikace České spořitelny Klára Gajdušková, "Částečné úvazky, práce z domova nebo další flexibilnější formy práce jsou vítanou variantou pro naše manažery i pro zaměstnance a hojně jich využíváme. Tam, kde to pracovní náplň umožňuje, jsou tyto formy oboustranně přínosné: manažerům umožňují využít kapacit kolegů, kteří nemohou nebo nechtějí pracovat na plný úvazek nebo trávit celý pracovní týden na pracovišti. Pro zaměstnance, zejména třeba pokud jde o kolegyně na rodičovské dovolené, jde zase o způsob jak skloubit osobní i rodinný život. Za zmínku stojí i to, že tyto formy zapojení do práce výrazným způsobem posilují loajalitu zaměstnanců."

Její slova potvrzuje též i Přemysl Filip, senior manažer společenské odpovědnosti firmy Vodafone, který říká "zkrácené pracovní úvazky a možnost práce z domova přináší mnoha zaměstnancům odpověď na to, jak sladit rodinný život s kariérou. Ve Vodafonu takto pracuje až třetina rodičů, tedy zkušených zaměstnanců o které bychom velice neradi přišli v momentě, kdy se rozhodnou založit si rodinu. Flexibilní pracovní doba klade větší nároky na manažery při organizaci práce. Jejich úsilí se ale vyplatí, spokojení zaměstnanci pracují efektivněji, zaměstnání si váží a jsou k firmě loajálnější. "

Slaďování profesního a rodinného života ovšem lze i na pracovišti. Uvedu zajímavý příklad top manažera IT společnosti, který v rámci své pracovní doby využije pauzu, aby přes webkameru sepsal se synem úkol z fyziky. To je možná pro většinu tatínků příliš vzdálený příklad. Proto uvedu jiný- příklad překladatelky Evropské komise, která díky „klasickému" home officu nejen stihne překlady, ale též „nakrmí" pračku i děti, které dorazily ze školy.

Na závěr se nabízí potřeba zhodnotit, zda flexibilní formy práce mohou využívat všechny firmy a všichni zaměstnanci. V zásadě platí zásada- čím je firma větší a čím je firma více orientovaná na sektor služeb, tím je pro ni tato možnost benefitu příhodnější. Naopak pro firmy malé, či společnosti, které jsou založeny svou činností na výrobě či fixně dané pracovní době, po níž je nezbytná přítomnost týmu, tato forma práce nepřipadá nejvhodnější. Jak říká Lenka Vyhleďalová, manažerka lidských zdrojů firmy Telefónica Czech Republic. „Telefónica plně podporuje využívání flexibilních forem práce a práce z domova je jednou z nich. Již několik let umožňujeme zaměstnancům po dohodě s nadřízeným využít tzv. home working. Na pracovištích, kde je to možné, mohou zaměstnanci využít on-line nástroje a hardwarové vybavení, tak aby mohli pracovat odkudkoli. Mohou si vybrat i možnost pracovat částečně z domova i částečně z kanceláře. Velmi však záleží na povaze dané pozice zaměstnance. Jsou totiž oddělení, jejichž zaměření práci z domova neumožňuje. To jsou například zaměstnanci call center nebo technická a síťová oddělení."

V kontrastu k výše zmíněným plusům je třeba ovšem též poznamenat, že toto „neoddělování" práce od soukromého života není bez nástrah. Naopak, vyžaduje od zaměstnanců velkou disciplínu, neboť práce „přetékající" do soukromé sféry života je v konečném důsledku nikdy nekončící. Avšak benefity převažují nad zápory a je na každém, zda uváží, či dokáže či nedokáže zkrotit svůj smartfone či rozsah práce. Flexibilní formy práce jsou bezesporu důležitou a hodnotnou součástí společensky odpovědného chování firem a jejich rozvoj je více než pravděpodobný.

Mgr. Iva Petříčková, MSc., M.A.

Autorka je výkonnou ředitelkou organizace Business Leaders Forum, platformy společensky odpovědných firem.