Oslovila jsem matadory české byznys scény a společně jsme pro Vás sestavili desatero úspěšného motivování zaměstnanců. Tučně naleznete návod, dále v textu pak osobní výpovědi oslovených manažerů, kteří dbají o rozvoj tzv. společenské odpovědnosti v rámci sedmi top českých firem.

Jak postupovat, abyste pro Váš bohulibý záměr, pro aktivitu Vaší firmy v komunitě, kde působí, získali co největší počet Vašich kolegů.

  1. Dejte množnost volby. Jak říká Barbora Pletichová z Provident Financial, při realizaci dobrovolnických aktivit je třeba dávat možnost volby: „Zaměstnanci se u nás mohou zapojit buď do 6 různých centrálně organizovaných dobrovolnických dnů, nebo si mohou zorganizovat vlastní dobrovolnickou akci v rámci programu „Pobočka pomáhá“. Zde si mohou vybrat partnerskou neziskovou organizaci, kterou chtějí podpořit jako dobrovolníci, stanovit si termín akce, který jim vyhovuje.“ Dodává: „Dejte svým zaměstnancům možnost zorganizovat si vlastní dobrovolnickou akci „na míru“ dle svých požadavků a ve své komunitě, v místě kde žijí a pracují (mohou si vybrat činnost/podporu, která je jim blízká, baví je). Firmou organizované centrální akce nemohou uspokojit potřeby všech zaměstnanců.“ Taktéž je důležité nechat na zaměstnancích způsob, jakým pomohou. Jak doplňuje Klára Gajdušková z České spořitelny „Manažeři mohu využit program Manažeři pro dobrou věc, kdy věnují vybrané neziskové organizaci týden a působí v odbornosti, kterou dobře znají a kterou daná organizace nejvíce potřebuje.“

  2. Podpořte činnost svých zaměstnanců materiálně. Je třeba poskytnout finanční částku na zakoupení pracovních nástrojů, pomůcek, úklidových pomůcek či jiných potřeb spojených s realizací akce.

  3. Buďte srozumitelní v interní komunikaci. Jak doplňuje Přemysl Filip ze společnosti Vodafone: „Nejlepší je přirozená a srozumitelná komunikace. Oprostěte se od složitého onálepkování akce do škatulek společensky odpovědného chování Vaší firmy, jde o podstatu zajímavé akce, kterou chcete sdělit. Lidé se zapojí, pokud je osloví téma.“

  4. Buďte konzistentní v tom, koho podporujete. Nesnažte se vyjít vstříc všem, vyberte si jednu neziskovou organizaci, které nabídnete dlouhodobé partnerství. Díky ní se Vám bude lépe komunikovat směrem k zaměstnancům a „neziskovce“ bude Vaše dlouhodobá pomoc užitečnější než nárazová podpora. Jak dokládá Magdaléna Boušková ze společnosti ABB: "Náplň ABB normálních dní (tj. dní firemního dobrovolnictví) vzniká na základě skutečných potřeb našich partnerských neziskových organizací. Mnohdy se díky tomu jedná o velmi originální aktivity jako účast na lyžařských kurzech pro vozíčkáře nebo asistence na noční šifrovací hře."

  5. Spojte dobrovolnické akce s teambuildingem. Jak říká Barbora Pletichová z Provident Financial „někdy se akce účastní třeba i 3 pobočky najednou, zaměstnanci po dobrovolnickém dni organizují např. fotbalový turnaj nebo pečou buřty

  6. Verba movent, exempla trahunt- Slova dojímají, příklady táhnout. Táhněte akce příkladným angažmá Vašeho managementu. Ukažte, že dobrovolnictví je součásti slušného vychování a součástí života firem ve vyspělých zemí. Přineste příklady z Vašich zahraničních poboček, fotky top managementu v akci. Barbora Pletichová uvádí příklad: „Náš ředitel Russell Johnsen se po půl roce působení v ČR zapojil jako dobrovolník do akce o.s. Asistence „ Jedeme v tom s vámi“, kdy se musel do práce dopravit na vozíku.“ Tuto užitečnost zapojení vedení potvrzuje i Klára Gajdušková a dodává: „Získejte pro tuto myšlenku top management a využijte jejich příběhy z práce pro neziskovky v interní komunikaci“.

  7. Buďte empatičtí k pracovnímu vytížení svých zaměstnanců- nastavte dobrovolnický den jako placené volno, nikoliv jako další přesčas. Jak říká paní Araluce ze společnosti Telefónica k rozsahu počtu dní „Zaměstnanci naší firmy mohou celkem strávit až 8 pracovních dní v roce podporou odpovědných projektů. V těchto dnech pobírají standardní mzdu, jako by byli v práci.“

  8. Myslete na „mimopražské“- některé aktivity mohou být pro Vaše pražské pobočky již jen dalším z tisíců nápadů CSR manažera, nicméně pro Vaše regionální pobočky zajímavým zpestřením každodenní práce. Jak říká Přemysl Filip z firmy Vodafone “Lidé z Prahy mohou být někdy přesyceni a nereagovat už obrazně ani na nabídku bezplatného letu helikoptérou “

  9. Soutěžte! Postavte proti sobě týmy, vyhlaste nejlepšího. Je to klišé, ale nakonec, soutěživost je prostě v nás a dovede nás motivovat k dobré akci, která v tomto případě vede k naplnění bohulibého cíle. Klára Gajdušková potvrzuje „Oceňujte lidi, kteří jsou zvlášť aktivní.“

  10. Identifikujte iniciativu, která existuje dříve, než Vy začnete vyvíjet svou. Naplnit si vlastní cíl je vždy lepší než plnit cíl, který pro Vás někdo vymyslel, sledujte nápady Vašich kolegů a vytvořte pro ně prostor.

A jako na Oscarech- na závěr se sluší poděkovat: Na spolupráci při přípravě tohoto článku děkuji za nezištné sdílení zkušenosti zejména paní Barboře Pletichové ze společnosti Provident Financial, Přemyslu Filipovi ze společnosti Vodafone, Magdaléně Bouškové ze společnosti ABB, paní Fátimě Araluce ze společnosti Telefónica, paní Kláře Gajduškové z České spořitelny, paní Blance Hálové ze společnosti První Chodská.