Ať už jste si v dětství poměřovali cokoliv, jistě to mělo smysl. Za prvé, věděli jste, jak na tom jste oproti tomu, jak na tom chcete být a poznali jste vzdálenost, která Vás dělila od vytoužené mety. Za druhé jste věděli, jak jste na tom oproti ostatním ze stejné kategorie např. ve skupině žáků své třídy. Robert Fulghum napsal skvěle: „Vše, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce“. Takže, proč si na to nevzpomenout i v souvislosti s tématem společensky odpovědného chování firem a reportingu společensky odpovědných aktivit.

Proč měřit, co měřit, jak měřit a snad ještě- jak si při tomto procesu uchovat zdravý rozum a dobrat se reportu, kterým se rádi pochlubíte.

Tedy, proč by měla firma své společensky odpovědné aktivity měřit?

Co je GRI?

Mezinárodním standardem CSR reportování pro organizace působící v ekonomické, environmentální nebo společenské oblasti se stal rámec vyvinutý platformou GRI – Global Reporting Initiative. Global Reporting Initiative (GRI) je nezisková organizace, která je zaměřena na podporu hospodářské, environmentální a společenské udržitelnosti a vyvinula řadu standardizovaných předloh a pokynů pro zaznamenávání této udržitelnosti, které byly navrženy pro všechny typy organizací, ale zejména pro ty z ekonomické sféry. Tyto pokyny zahrnují řadu výkonnostních ukazatelů, které slouží jako měřítko pro environmentální a společenské snahy organizace. Výsledky měření by se měly objevit ve zprávě. GRI se bude snažit takováto měření zavést jako rutinní praxi srovnatelnou např. s vykazováním účtů.

Zpráva o společenské odpovědnosti dle modelu GRI je kvalitním komunikačním nástrojem jak do firmy, tak směrem k veřejnosti. Jedná se o velmi flexibilní nástroj, který mohou využívat organizace různé velikosti a zaměření.

Proč využít právě tento způsob CSR reportingu?

Důvody jsou tři: za prvé, je to otázka prestiže, být transparentní je součásti image Vaši firmy. Za druhé, měřením získáváme povědomí o tom, jak jsme dobří, kde potřebujeme přidat, kde jste se svým výkonem spokojení v porovnání se svými cíly. A za třetí, dozvíte se, jak jsme na tom se společensky odpovědnými aktivitami v porovnání s firmami obdobného charakteru.

Co měřit? Firma, která se chová společensky odpovědně, by měla být transparentní ve třech oblastech (ESG): ukázat nastavení svého managementu ve vztahu k životnímu prostředí, společnosti, v níž působí a prokázat způsob svého řízení a jejího zdravého nastavení.

Jak měřit? Měření nefinančního charakteru je vždy těžký oříšek, proto se vyplatí neobjevovat kolo a jít cestou již stovkou firem vyšlapanou. Zde je možné doporučit reportovací rámec tzv. GRI. Neboli koncept vytvořený organizací Global Reporting Initiative, rámec do českého jazyka přeložený ve spolupráci s Business Leaders Forem. Proč jsme své jméno spojili právě s GRI? Za prvé, jedná se o rámec reportování, který je jasnou kuchařku, takže velmi kvalitní report podle ní uvaří jak začátečník, tak pokročilý „kuchař“. Kromě uživatelské přístupnosti je reporting dle rámce GRI přehledný, praktický pro malou, velkou, českou i pro nadnárodní firmu. Jak potvrzuje Magdaléna Boušková ze společnosti ABB: “Metodika GRI je dobrou pomůckou na to, jak nezůstat pouze u slovního popisu a přidat i potřebná čísla a konkrétní data.“ Jedná se o osnovu a každá firma si vybere, jak dalece ji využije. Téměř 5 000 organizací z celého světa již standardy GRI přijalo a vydávají více než 11 000 zpráv o udržitelnosti, takže je možné též nahlédnout do již hotové zprávy a převzít z ní to inspirativní.

Druhým faktem, který mluví pro využívání metodiky GRI je její systematičtější a především komplexnější přístup. Jak potvrzuje Eva Horucková ze společnosti ČSOB:“ ČSOB pravidelně od roku 2007 reportuje o svých aktivitách na poli společenské odpovědnosti metodou LBG. Tento způsob ale bohužel nepokrývá všechny oblasti CSR, ve kterých se angažujeme, zaměřuje se spíše na filantropii a rozvoj komunity.“

Proč využít GRI?

CSR report podle GRI:

  • je mezinárodně uznávaným a pravidelně aktualizovaným způsobem reportingu (v současné době je v přípravě verze 4.0)

  • je skvělým nástrojem pro komunikaci a obhajování vašich CSR aktivit jak uvnitř firmy, tak vůči stakeholderům

  • je dostatečně univerzální: každá firma si z něj vybírá jen to, co odpovídá jejímu fungování a rozpočtu (existují 3 aplikační úrovně – A, B, C – podle šíře reportovaných dat)

  • je užitečným dokumentem pro strategický rozvoj CSR

  • je praktickým pomocníkem při mediální prezentaci CSR aktivit firmy

  • je externě auditovatelný

Zpracováním CSR reportu podle GRI se připojíte k velkému množství firem po celém světě, které tuto metodiku využívají ke svému dalšímu rozvoji.

Za třetí: GRI je skvělým nástrojem mnohdy složité komunikace CSR aktivit. O metodice GRI se často říká- kdo ji použil, vyřešil si problém komunikace společensky odpovědných aktivit jak v rámci firmy, tak směrem k veřejnosti. Radka Lukášová ze společnosti Det Norske Veritas dodává: “Celý koncept implementace reportingu GRI velmi pomůže zlepšit znalosti zaměstnanců o firmě, ve které pracují. Díky ní též jasně oddělíte veřejné informace od obchodních tajemství a řídíte tak komunikační rizika. Proces ověřování nefinančních zpráv třetí nezávislou stranou má neopomenutelný edukativní přínos a zároveň přispěje k tomu, že firma je pro všechny strany srozumitelnější a transparentnější. Tím že sdělíte plusové i mínusové informace o svých činnostech v rovnováze , budete pro své zákazníky zajímavým a čitelným partnerem.“

Proč, co a jak již tedy máme zodpovězeno. Na závěr tedy ještě odpověď na otázku, jak reportovat a uchovat si při tomto procesu čistou hlavu... Firmě, která s GRI začíná, bychom doporučili následující:

  • vybrat si dobře koordinátora celého reportingu (pokud to jde, je dobrým řešením externí spolupráce, kdy nemusíte počítat s časem navíc na seznámení s metodikou GRI a znalost angličtiny je podmínkou).

  • Zvážit období, za které začnete reportovat, aby se pak již neměnilo.

  • Vysvětlit zaměstnancům jasně důvody sběru informací podle GRI metodiky.

  • Definovat si všechny zainteresované strany, které svým podnikání ovlivňujeme (firmy zjišťují s údivem, o jak velký počet se jedná).

  • Rozsah ukazatelů (A,B,C), které chceme zveřejnit. Je vhodné začít s úrovní C a postupně se dopracovat na úroveň A.